Navštivte také: Horké kameny
  • Titulní stránka
  • Krása a móda
  • Sex a vztahy
  • Zdraví a relax
  • Děti a rodina
  • Recepty
  • Horoskopy
  • Soutěže
  • Zatoč se stresem

    5.10.2012, Eva Mikšíková

    Krásné letní dny jsou již definitivně pryč, venku zima a ošklivo a v práci spěch a shon, aby se všechny projekty zvládnuly dokončit do konce roku. Jak toto těžké období zvládnout v dobré náladě a přitom se nezhroutit?

    Co je to stres a jak se projevuje?

    Stres je přetížení organismu, kdy naše tělo reaguje na nadměrnou zátěž. Nejčastějšími příznaky jsou bolest hlavy, únava, špatné soustředění, podráždění, vyčerpání a celková nespokojenost.

    Stres také nepřímo souvisí s ročním obdobím a počasím. Když je venku pěkně a svítí sluníčko, můžeme vyrazit do přírody, za sportem nebo se jen tak projít a pročistit si hlavu. Pokud je ale chladno a prší, potom je počasí dalším faktorem, jenž nám brání ve vykonávání běžné činnosti. Už samotná cesta do práce nebo do školy nás otravuje a potom stačí málo a náš organismus to nevydrží.

    V tomto období se navíc studenti musí vypořádat s průběžnými testy a semestrálními pracemi a zaměstnaní musí své rozdělané projekty dovést do zdárného konce a uzavřít období, což na naši psychickou vyrovnanost nemá také zrovna příznivý vliv.

    Každý čtvrtý člověk je vystaven stresu!

    Evropská agentura pro bezpečnost a ochranu zdraví při práci uvádí, že každý čtvrtý pracující je v zaměstnání vystaven stresové situaci. Stres navíc může i za většinu promeškaných hodin v práci.

    Jak se se stresem vypořádat?

    Prvním a také tím nejtěžším krokem je rozpoznat, že se do stresové situace dostáváme. Pokud se toto naučíme, zbývá již jen zvolit způsob, jak se se stresem vypořádáme. Někdy je možné se takovéto situaci vyhnout. Ovšem utíkání od problémů není nejlepší řešení, proto bych spíše doporučila uvědomit si, jak na stres reagujeme a pokusit se způsob naší reakce změnit.

    10 tipů, jak stresu předcházet

    Také bychom neměli zapomínat na prevenci. Tady je 10 tipů, které vám pomohou stresu předcházet nebo ho zmírnit:

    1. Nelamte si hlavu věcmi, které stejně nemůžete ovlivnit (např. přijedu pozdě do práce, protože jsem uvízla v koloně apod.)
    2. Pokud dopředu víte, že budete stresové situaci vystaveni (např. zkouška ve škole, pracovní pohovor), co nejlépe se na ni připravte
    3. Dodržujte spánkový režim, vyhraďte si na spánek alespoň 7-8 hodin, po probuzení byste se měli cítit odpočatí
    4. Vybírejte si zdravou a vyváženou stravu, jezte pravidelně
    5. Pravidelně cvičte– sportovat byste měli pravidelně a to nejméně 3krát týdně
    6. Najděte si čas na své koníčky a zábavu
    7. Naučte se relaxovat– pusťte si oblíbenou hudbu, dejte si teplou koupel..
    8. Mluvte o svých problémech– není nic horšího než v sobě problém dusit, promluvte si s člověkem, kterému věříte, zeptejte se ho na radu
    9. Udržujte přátelství a navazujte nová
    10. Zkuste se dívat na nastalou situaci jako na výzvu, které musíte čelit, nikoli na hrozbu

    Pokud i vy máte problémy se zvládáním stresových situací, vyzkoušejte některou z předchozích rad. Uvidíte, že pozitivní účinky na sebe nenechají dlouho čekat.

    Přečtěte si také: