Navštivte také: Coworking33 - Sdílené kanceláře Břevnov
  • Titulní stránka
  • Krása a móda
  • Sex a vztahy
  • Zdraví a relax
  • Děti a rodina
  • Recepty
  • Horoskopy
  • Soutěže
  • Po Praze na kole!

    28.9.2010, Kateřina Prokešová

    Také jste si v poslední době všimla stále se zvyšujícího počtu cyklistů v ulicích Prahy a dalších měst? Stále více se zdá, že česká města se pomalu zařazují mezi takzvaná bike- friendly evropská města - tedy města kolům přátelská.

    Jízda na kole po městě je trendem, který jde ruku v ruce s trendy dalšími, a to hlavně snahou o vytvoření zelenějšího města. Pokud smýšlíte ekologicky a z nějakého důvodu vám nevyhovuje cestování městskou hromadnou dopravou, najdete v kole zelenou alternativu k jízdě autem. Mimo to je nezanedbatelný i vliv cyklistiky na zdraví, protože každodenní jízda na kole, byť i jen na kratší vzdálenosti po městě, znamená pravidelný pohyb, který všichni potřebujeme a na který si mnoho z nás jinak jen těžko hledá čas.

    Na jakém kole tedy do města můžete vyjet? Možné je samozřejmě využít různé druhy kol. Pokud se vám nechce příliš utrácet, postačí vám vaše horské kolo, které si jinak vozíte na dovolené a výlety, ale můžete si tak jako v poslední době čím dál více lidí koupit přímo silniční městské kolo. Existuje mnoho výrobců nových silničních kol, stejně jako nadšenců, kteří opravují stará silniční kola a dodávají jim nový vzhled. Líbit se vám určitě budou speciální dámská kola v krásných barvách se stylovými košíky. Hlavně mezi mladými pak jsou populární skládací kola nebo takzvaná fixed gear kola - kola s jedním fixním převodem. Je jen na vás, které si zvolíte právě vy.

    Kudy se tedy dá v Praze jezdit? Vlastně asi všude, ale přece jen některé cesty budou vhodnější. V Praze je množství cyklistických stezek, které už se neplní (respektive nepřeplňují) pouze o letních víkendových odpoledních, mnoho lidí si již uvědomuje jejich výhodnost pro běžný transport do práce nebo do školy. Hezká je stezka například kolem řeky vedoucí ze Zbraslavi do Podolí a pak dále po Rašínově nábřeží až k Mánesu, kde vám místo aut a tramvají budou dělat společnost labutě na břehu Vltavy. Po druhém, levém břehu Vltavy pak vede další dlouhá stezka z Radotína přes Smíchov až na Malou Stranu a pak přes Dejvice do Stromovky až do Sedlce. Stezek je samozřejmě mnohem víc - kompletní seznam všech stezek najdete na http://www.prazskecyklostezky.cz. Město také cyklistům vychází vstříc například rezervováním některých jízdních pruhů kromě autobusů také právě jim, nebo stále častějším umisťováním stojanů na kola na ulicích.

    Tak jako má jízda po městě na kole své nesporné výhody, tak má stále i zápory, nebo spíše naráží na jen těžko odstranitelné překážky. Jízda na kočičích hlavách například v ulicích Starého města jistě není příjemná jak pro jezdce, tak ani pro samotné kolo, které na takovém povrchu trpí. Praha také není Amsterdam, kde prakticky neexistuje stoupání, a výšlapy třeba na Letnou na silničním kole dají zabrat. Stále také přetrvává negativní postoj a někdy až bezohlednost některých řidičů aut, ale věřme, že i to bude brzy překonáno a Praha bude brzy kol plná tak jako třeba Berlín.

    Přečtěte si také: